arkaplan

Eleştiriyi Hakarete Dönüştürmek

Aralık 08, 2015 Gökhan TEKİN 13 Yorumlar

Eleştiriyi Hakarete Dönüştürmek

Eleştiri , bir insanı, bir yapıtı, bir konuyu doğru ve yanlış yanlarını bulup göstermek amacıyla yapılan inceleme işidir. İki türlü eleştiri vardır. Yapıcı eleştiri ve yıkıcı eleştiri yapıcı ve yıkıcı eleştiri arasında bir çeşit farklar vardır.

Yapıcı eleştiri, yol göstermek için yapılır. Yıkıcı eleştiride ise yol göstermek yerine suçlamak vardır. Örneğin bir çocuğa yalan söyleme dediğimizde çocuğu suçlamış oluruz. Fakat çocuğa doğruyu söyle diyerek ona yol göstermiş oluruz.

Yapıcı eleştiride , eleştirilen kişi yada konunun olumlu yönleri vurgulandıktan sonra eksik kalan taraflar ifade edilir. Böylece kişinin şevkini koruması sağlanır.  Yıkıcı eleştiride ise olumlu taraf gösterilmeden direk eksikler söylenir ve bu eleştirilen kişinin kalbini kırabilir. 

Yapıcı eleştiri,eleştirilen kişinin kusurlarını görüp düzeltmesini sağlarken. Yıkıcı eleştiride kişinin tamamen bırakıp pes etmesine yol açabilir. Eleştiri hayatımızın her anında karşılaştığımız bir durumdur. Bazen eleştiren biz oluyoruz, bazen de karşımızdaki kişiler bizi eleştirebiliyor.

Eleştiriyi Hakarete Dönüştürmek


Bazı insanlar vardır ki karşılarındakine duydukları kinden, nefretten ve öfkeden dolayı; o kişiyi eleştiri bombardımanına tutuyorlar. Aşağılayıp hakaret ediyorlar. Hatta bununla kalmayıp iftira dahi atabiliyorlar. 

Bazen bende olumlu veya olumsuz eleştiri mesajları alıyorum. Olumlu eleştiriler elbette beni çok mutlu ediyor.  Yazılarımı okuyanlar teşekkür mesajları gönderdiklerinde çok mutlu oluyorum. Fakat bazı zamanlar oluyor ki , sırf yazımı beğenmediği için küfür edenler dahi oluyor. Özellikle de siyasi yazılarımda çok oluyor bu durum. Ben eleştiriye açık bir insanım fakat hakaret içeren eleştiriler yapanlar bunu neden yapıyor anlayamıyorum. Sonuçta o kişiler benim yazılarımı beğenmeyebilir fakat bir şeyi beğenme beğenmediği için insan neden küfreder ki sanırım bu tür kişilerin kişilik bozuklukları var. Yazıma son verirken MEVLANA'nın çok güzel bir sözünü sizlerle paylaşmak istedim.

Suskunluğum asaletimdendir
Her lafa verecek cevabım var lakin
Bir lafa bakarım, laf mı diye
Bir de söyleyene bakarım
Adam mı diye!
MEVLANA

SİZDEN ÖNCEKİLER BU YAZILARIMIDA OKUDU

13 yorum

  1. Her satırına katılıyorum, yapıcı eleştiri çok iyidir ve hatta gereklidir. Küfürler almana üzüldüm, blogcu.com'da yazarken bana da çok küfür, hakaret gelirdi. (akp liler ve sahte dincilerden). Burada rahatım:) yalnız en kötüsü yapıcı eleştiriye bile tahammül edemeyip, ters anlayan tuhaf insanlar. Geçenlerde facebookta böyle bir kadın bana çattı:)))hiç kaale bile almadım. Sanırım ruh sağlığı tam yerinde olmayan biriymiş halbuki sayfası filan hiç de benzemiyordu. Şöyle ki, bir paylaşım yapmış, konu gereği İran Şahının da sıksık ismi geçiyor. Tüm isminin geçtiği yerlerde Şah yerine SHAH olarak yazılmış. Ben de
    "sanırım videonun kaynağının hatası Şah yerine Shah yazılmış" dedim. Bu kadar. Başka bir şey söylemedim. Bana
    "bacım senin kültürün eğitimin beni eleştirmeye yetmez, senin sayfanda eğitim durumu lise yazıyor lise Türkçe değil Fransızca "vs. bir dolu garip söz yazmış üstelik benim facebook duvarıma yapıştırmış!!!

    En tuhafı lise mezunu olmak ayıp değil ama ben facebook sayfamda eğitim durumum gözükmüyor. Doğum tarihim de gözükmez sırf kimse yaşgünümü kutlamak zorunda hissetmesin diye. Kendi kendine nereden uydurmuş lise diye anlayamadım hatta Hanife arkadaşıma mesaj attım yahu kadın bana böyle yazmış, benim profilimde eğitim durumum boş - yani ben bakınca öyle görüyorum, ama lise yazıyor diyor bir de sen baksana var mı öyle bir şey diye kontrol ettirdim:)))Hanifeciğim de sağolsun baktı "Yok müjdecim, boş duruyor" dedi.

    Ben de benim duvarıma zorla yapıştırdığı o paylaşımı kaldırdım. Akabinde beni silmiş. (eline sağlık olsun) böyle tuhaf kişilerle arkadaş olmamak daha iyi..ki kendisi bana teklif etmişti...ben tanımam, etmem. ya komik işte....yıllar önce de yine bir arkadaşıma yapıcı bir eleştiri yazmıştım...o da bozulmuştu ve akabinde birbirimize darıldık...yani çok tuhaf insanlarla dolu dünya yapıcı eleştiriye bile tahammülleri yok..

    Kalemine sağlık Gökhancığım bugün çenem düştü:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba abla
      Estağfirullah sen böyle güzel yorumlar yap abla :)
      Teşekkür ederim güzel yorumun için abla

      Sil
  2. Merhabalar.
    Yıkıcı eleştiride üstümüze yoktur. Bilir bilmez her konuda ahkam kesmekte de üstümüze yoktur. Yapıcı eleştirilerimiz yok mudur? Elbette vardır. Ama her nedense biz millet olarak, iyi ve güzel şeyleri pek ödüllendirmeyiz. Her paydaşı olduğumuz konunun içinden hemen yıkıcı eleştirecek tarafını bulur ve cımbızla onu alır kedinin fare ile oynadığı gibi oynar dururuz.

    Yararlı ve güzel bir konuyu içeren paylaşımınızdan dolayı kaleminize ve yüreğinize sağlık ve mutluluklar dilerim.
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Recep bey
      Güzel yorumunuz için teşekkür ederim.

      Sil
  3. Beğenerek okudum kaleminize kuvvet

    YanıtlaSil
  4. Beğenerek okudum kaleminize kuvvet

    YanıtlaSil
  5. Çocuk örneğin doğru gerçekten abi. Küçük bir çocuğun davranışını yapıcı eleştiri ile güzelleştirebiliriz de. Sözlerde olumlu cümle kullanmak her zaman etkili oluyor. Tam tersi yani bir çocuğa yalan söyleme dersek, psikolojik olarak kötü hissedecektir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle... Çünkü çocukların psikolojisi çok farklıdır.
      Yaptıkları olumsuz davranışlarını uygun bir dil ile anlatarak o davranışın kötü olduğunu güzel bir şekilde anlattığımız zaman çocuk o davranışı bir daha yapmayacaktır.

      Sil
  6. Mevlana' nın bu sözünü çok severim. Yerinde olmuş. Önce eleştirinin ne demek olduğunu insanların anlaması gerek!
    Bir de demeden edemeyeceğim ki, adını da unuttum programın:) Off aman neyse işte o programın adı, tasarımlar şahane, emeğine sağlık. her yazında neredeyse oluyor ve çok güzel görünüyor;)

    YanıtlaSil
  7. İnsan herzaman eleştiriye açık olmalıdır.Tabi bu eleştirinin dozu çok önemli.Yapıcı eleştiri insanı geliştirecektir,yıkıcı eleştiri ise insanın güvenini kırar.Küfür eden insan zaten bu olayı anlamayacak kadar aptaldır.Bazen bana da acayip yorumlar geliyor akıllara zarar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısın abi
      Küfür edenler bunu anlamayacak kadar aptaldır :)
      Çok doğru gerçekten

      Sil

Yorum Kuralları
1 - Yaptığınız yorumun, yazıyla alakalı olmasına özen gösteriniz
2 - Yazım ve dil bilgisi konusundaki hassasiyetinizi yorumlarınızda da gösteriniz.
3 - Her zaman nazik bir üslup kullanmaya özen gösteriniz.
4 - Yukarıdaki kurallardan herhangi birine uymamanız durumunda,
site sahibi yorumunuzu yayınlama ya da yayınlamama hakkına sahiptir.